Info vs. Känsla

Vi lever i ett informationssamhälle och produktionstakten av information stegras konstant. Det är hisnande att läsa statistik över hur många tweets, blogginlägg, eböcker och uppladdningar av olika typer av content som görs varje dag, varje timme, varje sekund. Vill vi verkligen ha all denna information?




Vi förväntas skanna olika nyhetssajter och sociala mediekanaler regelbundet och flödet av information kan ibland kännas som en ostoppbar flodvåg.


Mitt i detta ska du försöka nå ut med dina produkter och tjänster och få potentiella kunder att stanna upp och verkligen ta till sig budskapen. Det kan kännas omöjligt och ibland hopplöst, vill gemene man verkligen ha mer information?


Svaret är både ja och nej. Vi vill inte ha mer information som vi inte har direkt nytta av. Vi vill dock veta om någon har lösningen på våra problem. Men även om du har en identifierad målgrupp och erbjuder en relevant tjänst är det svårt att nå fram. Vi är helt enkelt för trötta för att ta till oss ännu mer information.


 

Så vad är lösningen? Paketera budskapet i videoformat. Video engagerar oss känslomässigt istället för intellektuellt och ger oss en paus från det övriga informationsflödet. I en värld av för mycket information och för lite tid värdesätter vi att få känna.


 

Det är känslan som driver våra köpbeslut. Även om problemet vi försöker lösa med externt, vi behöver exempelvis ett par nya skor, så är det den interna tillfredsställelsen som avgör vilka skor du köper. Skorna symboliserar något djupare och det får dig att känna något. Det gäller för lyxiga märken, det känns tillfredsställande att associeras med ett visst varumärke eller modetrend. Det gäller även för ett köp av second-hand, det känns tillfredsställande att göra ett hållbart val som stämmer överens med ens värderingar.


När vi har gjort vårt val och står på tröskeln till att genomföra köpet behöver vi rationalisera beslutet. Då är vi benägna att ta till oss mer information om produkten, inte för att jämföra utan för att motivera det känslomässiga valet.

Att video fungerar så bra vid köpbeslut är inte konstigt. Vi är uppvuxna med allt från barnprogram till filmer som har berört oss och så fort vi ser något i videoformat ställer vi om från ”orkar inte ta in mer information” till ”ser fram emot att bli underhållen och få känna något”. Intrycken av videon blir därmed mycket starkare, scenerna i videon lagras i hjärnan vare sig vi vill det eller ej, helt enkelt för att vi är mer mottagliga för den typen av intryck, vi vill få känna.


Nästa gång du ska kommunicera ett nytt budskap till din målgrupp, fråga dig först, kan jag paketera budskapet på ett sätt som får mottagaren att känna något istället för att bara informera.